zaterdag 29 september 2012

Curriculum Analyse

 

"Curriculum analyse"
6.a)
De curriculum documenten die ik heb gebruikt zijn:
-Schoolplan 2012-2016
-Jaarplan 2012-2013
-Schoolgids
-Site van basisschool Het Talent

6.b)
De analyse van het curriculum. 


6.c)
De visualisatie van het curriculum.


6.d.1)
Op basisschool Het Talent wordt methodegericht gewerkt. De leerdoelen en leerlijnen van TULE  zijn in de methodes terug te vinden.

6.d.2)
Deze leerlijnen en leerdoelen leiden naar de kerndoelen zoals deze door de Rijksoverheid beschreven zijn. Deze kerndoelen zijn te vinden bij SLO.

6.d.3)
Er is weinig samenhang tussen de leerdoelen. De leerkrachten op basisschool Het Talent werken erg methodegericht. 

6.d.4) 
De school werkt methodegericht. De leerdoelen zijn terug te vinden in de methodes die gebruikt worden voor de verschillende vormingsgebieden.


6.d.5)
Sterke punten:

- leerkrachten besteden veel tijd aan de basisvakken taal en rekenen
- leerkrachten werken per groep met 4 groepsplannen en groepsoverzichten.
- vanaf groep 5 worden er ontwikkelingsperspectieven gemaakt voor kinderen die niet meer mee kunnen met de leerstof van de klas.
- elke toets wordt geanalyseerd en vanuit daar per leerling een individueel doel gesteld waar de leerkracht op inspeelt.
- Er wordt gewerkt aan innovatief onderwijs dmv MI.

Zwakke punten:

- alle lessen zijn erg methodegericht.
-  de kinderen zijn niet op de hoogte van hun eigen sterke intelligenties en weten niet wanneer zij aan het stretchen of matchen zijn.
- in de combinatiegroepen wordt er niet gewerkt met 4 groepsplannen per groep.
- er moet nog meer tijd besteed worden aan taal, waardoor de expressievakken op de achtergrond komen.  


1 opmerking:

  1. Dag Maartje,

    Hierbij de formatieve score tot nu toe:


    Goed

    Kritisch-analytische vermogen wordt getoond m.b.t. de ontwikkelpunten van de eigen school. Je ontwerp sluit hierbij aan.

    Je eigen affiniteiten stijgen dus niet uit boven het belang van de school. Je kijkt kritisch naar de ontwikkelpunten van de eigen school door een goede curriculumdocument-analyse en bijbehorende redenering.

    Ook bevraag je collegae regelmatig en betrek je hen zichtbaar in je ontwerp, bijv. vragen om feedback op ontwerpblog en ook daadwerkelijk anticiperen op hun feedback eventueel via feedbackformulieren.

    BeantwoordenVerwijderen